Sabiedriskais transports bez maksas - kāda ir Jūrmalas un Rēzeknes pieredze?

Cilvēki pilsētā aukstā dienā; ilustratīvs foto.

FOTO: Edijs Pālens/LETA

Bezmaksas transports Latvijas pašvaldību iedzīvotājiem vienlaikus ir un nav atļauts. Tā var secināt pēc jaunā Vides aizsardzības un Reģionālās attīstības ministra attieksmes pret bezmaksas transporta ieviešanas Jūrmalā un Rēzeknē. Par to kādi Jūrmalas un Rēzeknes domēs ir secinājumi, ieviešot bezmaksas transportu, interesējās "900 sekundes".

Jūrmalā nepilnu gadu, bet Rēzeknē jau divus gadus pilsētas sabiedriskais transports deklarētajiem pilsētniekiem pieejams bez maksas.

LNT uzrunātās Jūrmalas pilsētas transporta pasažieres domes lēmumu atbalsta. Iespēja braukt bez maksas ne vienmēr ir pietiekams iemesls, lai iedzīvotāji tāpēc vien deklarētos.

Kopš bezmaksas transporta ieviešanas Jūrmalā deklarēto iedzīvotāju skaits ir pieaudzis pavisam nedaudz par aptuveni 2000 iedzīvotāju, taču domē to nesaista ar bezmaksas transportu.

Savukārt Rēzeknes domē uzskats ir citāds. Pēdējos gados pilsētas iedzīvotāju skaita samazinājumu ir izdevies apturēt un pilsētas vadība uzskata, ka transporta pieejamībai ir bijusi noteicoša nozīme. Domē pat vēl vairāk – bezmaksas transporta ieviešana tiek saukta par īstenotu veiksmes stāstu.

“Mēs pat mazākus zaudējumus ciešam nekā bijām plānots, jo plānojām 0,5 miljonus, bet ieguldījām 0,4 miljonus, mēs devām iespēju aktīvāk izmantot sabiedrisko transportu. Pasažieru plūsmu palielinājām par 40%, efektīvāk izmantojam sabiedrisko transportu, jo izmaksas ir vienas, autobuss brauc tukšs vai pilns.”

Rēzeknē bezmaksas drīkst braukt deklarētie iedzīvotāji, kuru ienākumi nepārsniedz 80% no vidējās algas valstī, kas ir aptuveni 800 eiro pirms nodokļiem.

Savukārt Jūrmalā bezmaksas transports tiek piešķirts pilnīgi visiem deklarētajiem pilsētniekiem. Aizvadītajos astoņos mēnešos, kopš ieviests bezmaksas transports, Jūrmalas domē minētais lēmums netiek nožēlots.

“Kopumā savu pieredzi vērtējam pozitīvi, esam apmierināti ar rezultātiem,” saka Jūrmalas domes Attīstības departamenta vadītāja Gundega Ose.

Vienīgie, kuri nav apmierināti ir reģionālās attīstības ministrijas ierēdņi. Jaunais ministrs Juris Pūce (AP) neatbalsta Rēzeknes izvēli, jo pilsēta pārtiek no citu pašvaldību dotācijām: "Nevajadzētu būt, ka pašvaldība, kas galvenokārt pārtiek no dotācijām vienlaicīgi sniedz pakalpojumus ko bagātākās pašvaldības atļauties nevar."

Savukārt pieminētā bagātākā Jūrmalas pašvaldība ministru nepamierina, jo pārkāpj likumu. Likumā teikts, ka atlaides pašvaldība nedrīkst piešķirt balstoties tikai uz deklarēšanās faktu, jābūt vēl kādam iemeslam kāpēc pašvaldība iedzīvotājiem piešķir kādas atlaides.

Nīderlandē, Krievijā, Lielbritānijā, Spānijā, Slovēnijā, Beļģijā, Zviedrijā, Polijā un vēl daudzās citās valstīs pilsētas ievieš bezmaksas sabiedrisko transportu. Arī Latvijā jau divu pilsētu vadības ir aprēķinājušās, ka bezmaksas transports nāk par labu pilsētai. Iespējams, ka redzot labu piemēru, vēl vairākas pilsētas Latvijā pieņems līdzīgu lēmumu, jo pašlaik izskatās, ka reģionālās attīstības ministrija ir vienīgā, kas saredz problēmas bezmaksas transporta ieviešanā.

Uz augšu