"Rīgas satiksme" iztērējusi 322 000 eiro ūdeņraža uzpildes stacijai

Ilustratīvs attēls.

FOTO: Zane Bitere

"Rīgas satiksme" iztērējusi 322 000 eiro firmai, kas 2017. gadā sniegusi konsultācijas ūdeņraža uzpildes stacijas būvniecībai, ziņo LTV raidījums "de facto".

Šī projekta mērķis bijis palaist Rīgā trolejbusus, kurus darbinātu ar ūdeņradi. Uzpildes stacija tika uzbūvēta, taču tā joprojām nedarbojoties.

Būvniecības laikā konsultācijas sniedzis uzņēmums "Eyris Baltic", kurš ticis izvēlēts bez atklāta konkursa un iepriekš nekad nav piedalījies iepirkumu konkursos. Raidījums "de facto" secinājis, ka lielāko daļu no uzņēmuma apgrozījuma esot sastādījusi saņemtā nauda no "Rīgas satiksmes". Publiski neesot arī pieejama informācija, ka "Eyris Baltic" būtu saistīs ar ūdeņraža transportu vai citām eksperimentālām tehnoloģijām.

Uzņēmuma īpašnieks Andis Ratnieks nodarbojoties ar pārkraušanas tehnikas remontu un esot ūdens motosporta entuziasts. Ratnieks raidījumam esot sacījis, ka uzņēmums esot sagatavojis dokumentāciju un uzraudzījis stacijas iekārtu uzstādīšanu. Viņš arī sacījis, ka šis esot pirmais šāda veida projekts un apgalvojis, ka pats neesot to veicis, bet piesaistījis ekspertus un zinātniekus. "Tā ir viņu personas datu aizsardzība un savs "know-how", un lietas, kurās es nevēlos dalīties," raidījumam sacījis Ratnieks.

"Ūdeņraža tehnoloģiju projekti visā pasaulē uzskatāmi par inovāciju projektiem un komersantu skaits ar pieredzi šajā jomā ir ļoti ierobežots. Attiecīgajā brīdī Latvijā nebija komersantu, kuru veiktie darbi saistīti ar ūdeņraža tehnoloģiju tehniskās atbilstības izvērtēšanu. Potenciālie pretendenti tika apzināti tirgus izpētes veidā, aptaujājot komersantus, kas specializējušies gāzes projektu realizācijā un darbībā saistītā ar bīstamajām iekārtām. Pakalpojuma sniedzējs tika noteikts iepirkuma procedūras rezultātā," skaidrojusi "Rīgas satiksme".

Šonedēļ ūdeņraža uzpildes stacija nodota ekspluatācijā, taču nodota tikai būve, ne iekārtas. Raidījums noskaidrojis, ka ūdeņraža ražošanas tehnika, kura tikusi piegādāta no Nīderlandes, drīz pēc uzstādīšanas esot sasalusi. Problēmas neesot atrisinātas divus gadus.

"Rīgas satiksmē" sakot, ka tehnika salabota un uzņēmums par remontu neesot maksājis. Taču stacija joprojām nav gatava darbam. Šajā vasarā Norvēģijā notikusi avārija ūdeņraža uzpildes stacijā. Uzsprāgušas tās pašas ražotāja iekārtas, kas piegādātas Rīgai. Pēc notikuša ražotājs apturējis visu staciju darbību un sācis veikt pārbaudes. Rīgas stacijai pārbaudes esot gaidāmas janvārī.