"Nekā personīga": Latvijā degvielas rezervju krājumu veidošana un uzturēšana izmaksātu 160 miljonus eiro (2)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls Foto: Pixabay

Šajos mēnešos pasaule piedzīvo ne tikai Covid-19 krīzi, bet vēl pirms tās naftas ieguvējvalstis sāka degvielas karu. Krīzes ietekmē degvielas cenas pazeminājušās nepieredzēti zemu, vēsta raidījums "Nekā personīga".

Lai dažādu krīžu gadījumā armijas, mediķi, policija un citi dienesti nepaliktu bez iespējas pārvietoties, valstis veido degvielas rezerves. Tās valstis, kuras to var atļauties, veido savus uzkrājumus, bet tas ir dārgi.

Latvija iepērk pakalpojumu, ka krīzes brīdī degvielu piegādās privātās kompānijas, kas nodrošina krājumus. Kā raidījumam "Nekā personīga" intervijā sacīja Saeimas Nacionālās drošības komisijas priekšsēdētājs Māris Kučinskis - "krīzes brīžiem tas nav drošākais veids". 

Latvijas stratēģiskās degvielas rezerves nebaltai dienai nodrošina 9 uzņēmumi - SIA "Pirmais", SIA "Circle K Latvia", SIA "RDZ Energy", AS "Ventbunkers", Lietuvas kompānija "Okseta", "Baltic Petroleum", "Vitol", "Gunvor", "Mercuria Energy Trading".

Eiropas regula nosaka, ka 40% no rezervēm jāglabā citās Eiropas savienības (ES) valstīs, bet 60% pašu mājās. Kopā 376 tūkstoš tonnas. 

Par degvielas sadali krīzes brīdī lemj Ministru kabinets (MK). Tas notiek, ja ir izsludināta ārkārtējā situācija vai enerģētiskā krīze. Tad darbu sāk Valsts enerģētiskās krīzes centrs. Centrā darbojas ministrijas, armija, gāzes un elektropiegādes kompānijas, Rīgas siltums, regulators, degvielas tirgotāju asociācija.

Vispirms naftas produkti pienākas armijai, mediķiem, policijai un citiem dienestiem. Pēc tam pārējām struktūrām. Ja kaut kas paliek pāri - to var arī nodot tirgošanai iedzīvotājiem, bet tā krīzes situācijā nav prioritāte. 

Valsts nav nopirkusi šo degvielas apjomu un arī neīrē degvielas krātuves. Pakalpojums, kas ar valdības lēmumu ir noslēgts nozīmē - uzņēmējiem noteiktā laikā jānodrošina, ka valsts nolīgto degvielas apjomu var saņemt. No krātuvēm Latvijā - 24 stundu laikā. No naftas termināliem ārpus Latvijas - 20 dienās. 

2018. gadā, kad konkursa kārtībā tika noslēgts pēdējais līgums uz diviem gadiem, valstij tas izmaksāja 38 miljonus eiro. Iepirkumā uzvarēja deviņas kompānijas, divas no tām bija ar aizdomīgiem īpašniekiem. 

Viens no tiem bija uzņēmums "RDZ Energy". Uzņēmuma agrākais nosaukums bija "Ramockas dzirnavas". Tas iesaistīts vairākos skandālos. Piegādā degvielu uzņēmumam "Rīgas satiksme" un ir viens no Latvijas stratēģisko degvielas rezervju glabātājiem. 

Pirms vairākiem gadiem rezervju glabāšana bija nodota viena uzņēmuma rokās. "Ramockas dzirnavuas" birojā Krišjāņa Valdemāra ielā "Nekā personīga" bijis vairākkārt, bet uzņēmuma vadība katru reiz no intervijas izvairījusies. 

Arī šonedēļ attālināti uzdotie jautājumi par uzņēmuma īpašnieku struktūru palika bez atbildes. "Ramockas dzirnavas" jeb "RDZ Energy" akcionāri ir elitārajā Monako dzīvojušie divi itāļi. Viens no viņiem netieši medijos ticis saistīts ar itāļu mafiju. "RDZ Energy" to sauc par meliem un izdomājumiem. 

"Ramockas dzirnavas" bizness Latvijā gājis no rokas un tas joprojām piegādā degvielu "Rīgas satiksme". Līgums ar uzņēmumu uz piecu gadu termiņu tika noslēgts 2015. gadā. "Nekā personīga" žurnālistu rokās vēl Nila Ušakova valdīšanas laikā nonāca pavadzīmes, kurās varēja redzēt kā "Rīgas satiksme" vairumā iepirktā degviela maksā dārgāk nekā tā, kas nopērkama degvielas uzpildes stacijās. Ušakovs un "Rīgas satiksme" solīja veikt izmeklēšanu, kas beidzās ar neko. 

Šobrīd "Rīgas satiksme" vara ir mainījusies. Kā raidījumam apstiprināja uzņēmumā - tiek gatavoti iepirkuma dokumenti jaunam konkursam. Vai tas nozīmē līdzšinējā piegādātāja biznesa beigas, tas vēl nav zināms. Rīgas jaunieceltā izpilddirektore Iveta Zaļpētere "Nekā personīga" nespēja atbildēt kā vērtējama uzņēmuma sadarbība ar šo degvielas piegādātāju. Ar uzņēmumu iepazīšanās tikšanās viņai esot paredzēta tikai nākamnedēļ. 

Šai kompānijai bija izdevies arī pirms vairākiem gadiem iegūt ekskluzīvu līgumu, kas ļāva tam kā vienīgajam uzglabāt valsts stratēģiskās degvielas rezerves. Tiesa, "RDZ Energy" monopols beidzās, kad Ekonomikas ministrija izsludināja konkursu, kurā izvēlējās vairākas firmas. 

Starp konkursā atrastajiem degvielas krājumu glabātājiem ir arī kompānija "Gunvor". Tai naftas produktu rezervuāri ir Nīderlandē, kompānijas mājvieta ir Šveicē, Ženēvā. Plašāk tā kļuva zināma, kad firmas īpašnieku, Krievijas prezidenta Vladimira Putina draugu Genādiju Timčenko ASV varasiestādes iekļāva sankciju sarakstā. ASV valsts kase sankcijas pret Timčenko skaidroja ar to, ka kompānijas "Gunvor" patiesā labuma guvējs ir Putins un, ka viņam ir pieeja "Gunvor" aktīviem.

Gan toreiz, gan arī šobrīd Ekonomikas ministrija "Nekā personīga" apgalvo, ka uzņēmējus izvērtējuši drošības dienesti, bet aizdomas par to īpašniekiem nav radušās. Tāpēc ļauts līgumus slēgt. 

Janvārī mainījās kārtība, kuru uzrauga vai kompāniju naftas produktu krātuvēs degviela patiešām ir pieejama. Līdz gadu mijai to darīja Ekonomikas ministrija. Šobrīd no janvāra tas ir ministrijas pakļautībā esošā Būvniecības Kontroles dienesta uzdevums. Ministrija apliecina, ka decembrī pēdējo reizi pārliecinājušies, ka valstij nepieciešamās degvielas krājumi ir uzņēmējiem uz vietas.

Jaunais uzraugs "Nekā personīga" atbildēja neskaidri, ka šobrīd aktīvi formējot personālu un paplašinot darbinieku rindas, lai iesaistītos jaunajos pienākumos. No atbildēm noprotams, ka šogad dienests kontroli pie uzņēmējiem nav veicis. Tas nozīmē, ka valstij pēdējās ziņas par degvielas rezervēm ir no decembra pārbaudes. 

Ekonomikas ministrija gatavo valdībai ieteikumus, ko darīt ar rezervju glabāšanu. Viens no tiem būs - rezerves veidot pašiem. Tomēr tas ir dārgs projekts. 

"Nekā personīga" kļuva zināms, ka militārais Lielvārdes lidlauks ir viena no vietām, ko iepriekšējās vadības ministri apsprieduši kā iespējamo vietu degvielas rezervju glabāšanai. Plānu par armijas iesaisti degvielas glabāšanā apstiprina gan bijušais ministru prezidents Māris Kučisnskis, gan arī aizsardzības ministrs Raimonds Bergmanis. 

Padomju gados Lielvārdes lidlaukam bijis sliežu atzars, kas to savienoja ar maģistrālo dzelzceļa līniju. Tas ļāva lidlaukam piegādāt gan bruņu tehniku, gan degvielu. 1990. gados sliedes demontēja un pārdeva, bet uzbērums ir palicis. 

Aizardzības ministrija gatavojusies prasīt Satiksmes ministrijai aprēķināt, cik varētu izmaksāt sliežu ceļa atjaunošana. Iecerei piekrituši arī bruņotie spēki. Aizsardzības ministrijas valsts sekretārs Jānis Garisons noliedz, ka šobrīd šāds jautājums būtu dienaskārtībā. Par to nav dzirdēts arī Satiksmes ministrijā. "Latvijas dzelzceļš" esot gatavojies veikt aprēķinus, bet tā kā nav saņemti norādījumi no aizsardzības ministrijas, darbi palikuši nepabeigti.

Armijai šobrīd pašai savu naftas produktu krājumu nemaz nav. Ir līgumi ar degvielas piegādātājiem, kas organizē tās transportēšanu. Māris Kučinskis sola Nacionālās drošības komisijā, kurā aiz slēgtām durvīm pulcējas specdienestu un citu valsts iestāžu vadība, ierosināt ideju rezerves nodot glabāšanā armijai. Viņaprāt tas ir ļoti būtisks valsts drošības jautājums. Un to glabāšanā iesaistīt firmas, par kuru īpašnieku struktūra ir neskaidra, nav pieļaujams. 

Komentāri (2)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Aktuālākās ziņas
Nepalaid garām
Uz augšu