Krievijas miljardieri vērsušies tiesā par grāmatu, kurā aprakstīta Putina nākšana pie varas

Krievijas prezidents Vladimirs Putins.

FOTO: Alexei DANICHEV / SPUTNIK / AFP

Četri Krievijas miljardieri un enerģētikas milzis "Rosņeft" Lielbritānijas tiesās vērsušies pret izdevniecību "HarperCollins", kas izdeva bijušās "Financial Times" žurnālistes Ketrinas Beltones grāmatu "Putin's People" ("Putina cilvēki").

Londonas tiesās sūdzības iesniedzis uzņēmējs un futbola kluba Londonas "Chelsea" īpašnieks Romāns Abramovičs, "Alfa-Bank" līdzdibinātājs Mihails Fridmans, "Alfa-Bank" vadītājs un Fridmana biznesa partneris Pjotrs Avens un nekustamā īpašuma magnāts Šalva Čigirinskis, kā arī Kremļa kontrolētais naftas gigants "Rosņeft".

Tiesvedības viena pēc otras tika sāktas šā gada martā un aprīlī, kad kopš Beltones grāmatas iznākšanas aprit gads - tas ir arī termiņš, kurā Lielbritānijā var iesniegt tiesā prasību par neslavas celšanu.

2020.gada aprīlī iznākušajā grāmatā aprakstīta Krievijas autokrāta Vladimira Putina nākšana pie varas un attiecības ar ietekmīgākajiem oligarhiem.

"Mēs aizstāvēsim šo augstu novērtēto un novatorisko grāmatu, kā arī tiesības ziņot par sabiedrību interesējošiem tematiem," paziņoja izdevniecība "HarperCollins".

Pirmo tiesvedību šī gada martā ierosināja Abramovičs, apgalvojot, ka grāmata satur "nepatiesus un nomelnojošus" apgalvojumus par viņu.

Tiesas dokumenti liecina, ka Abramovičs vērsies pret apgalvojumu, ka iegādāties Londonas "Chelsea" viņam esot licis Putins. To Beltonei apgalvoja miljardieris Sergejs Pugačovs, kurš savulaik bija Putinam pietuvināto personu lokā, bet pēc konfliktu rašanās pameta Krieviju un sāka kritizēt Krievijas valdību. 2017.gadā Lielbritānijas Augstākā tiesa kādas lietas ietvaros atzina Pugačovu par neuzticamu liecinieku.

Savukārt Avens iesniedzis prasību par datu aizsardzības likuma pārkāpumu. Neskaitot Abramoviča lietu, pārējās tiesas dokumenti nav tikuši publiskoti.

Organizācijas "Index on Censorship" pārstāve Džesika Ni Mhainina norādīja, ka Londonas tiesas esot kļuvušas par vietu, kur ar juridiskiem līdzekļiem "apklusināt kritisku žurnālistiku - ne vien Lielbritānijā, bet visā pasaulē".