Lietuvā ieviesta unikāla dzērājšoferu pārmācīšanas metode – alkobloks (4)

Apollo.lv
CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Dzērājšoferis.
Dzērājšoferis. Foto: Skrypnykov Dmytro/"Shutterstock"

Lietuvā izstrādāts visai unikāls veids, kā pārmācīt dzērājšoferus – alkobloku uzstādīšana automašīnās. Lai ātrāk atgūtu autovadītāja tiesības, pašam par savu naudu jānopērk vai jānoīrē speciāla sistēma, kas neļauj iedarbināt automašīnu, ja iedzerts kaut nedaudz alkohola, reportāžā no Lietuvas vēsta raidījums "360TV ZIŅneši".

Alkobloks būtībā darbojas kā alkometrs, kas savienots ar "melnajai kastei" līdzīgu ierīci, kas iemontēta zem motora pārsega. Tā neļauj iedarbināt motoru, kamēr vadītājs nav iepūtis ierīcē.

Šī "melnā kaste" arī ieraksta informāciju par to, cik reizes šoferis alkoblokā iepūtis un cik no tām, iespējams, vadītājs atkal bijis reibumā.

"360TV ZIŅneši" devās sistēmu pētīt uz Kauņu. Eksperimentā autoservisa darbinieks pirms filmēšanas iedzēra mazliet alkohola, un sistēma automašīnu neatļāva darbināt.

Raidījums sazinājās ar Jonasu no Lietuvas, kurš dabūjis sodu par braukšanu dzērumā un tagad, dodoties ikdienas gaitās, viņam vienmēr ir jāizmanto alkobloks.

"Laikus aizgāju gulēt. Ilgi nemaz nesēdējām. No rīta braucu uz darbu un trāpījās reids. Un man uzrādīja 0,45 promiles. Es biju pārsteigts, jo jutos tiešām labi. Bet nu kā bija, tā bija. Man atņēma tiesības. Bet mašīna, protams, ir vajadzīga. Kā jau visiem – uz darbu, no darba, ģimenes lietas. Mašīna ir galvenais pārvietošanās līdzeklis, bez tās kā bez rokām."

Lietuvā likumi attiecībā uz braukšanu dzērumā ir nedaudz bargāki nekā Latvijā. Administratīvā atbildība paredzēta jau no 0,4 promilēm, bet Latvijā no 0,5. Jonasam tiesības atņēma uz gadu, bet vīrietis ielika savā mašīnā alkobloku, tāpēc tās atdabūja divreiz ātrāk.

Tagad ar šādu ierīci viņam ir jāpārvietojas vēl gadu. Viņa vadītāja apliecībā tagad ir ierakstīts kods "69", kas nozīmē, ka Jonass drīkst vadīt tikai tādu auto, kurā uzstādīts alkobloks.

Sākumā vīrietis par to pat nedaudz kautrējās. Saskaņā ar Lietuvas likumiem, alkobloks var līdzēt tikai tiem, kas ir pieķerti vieglā vai vidējā reibumā līdz pusotrai promilei. Par šādu pārkāpumu ir paredzēts naudas sods no 800 līdz 1100 eiro un tiesību atņemšana uz laiku no 12 līdz 18 mēnešiem.

Pēc Lietuvas valsts uzņēmuma "Regitra" datiem, pašlaik kods "69" ir gandrīz 4500 autovadītāju. Lietuvas Satiksmes ministrijā šādus radītājus vērtē pozitīvi.

"Alkobloki ir diezgan populāri, cilvēki tos izmanto. Ir sevišķi tie, kas negrib izkrist no darba tirgus, kam autovadītāja tiesības nepieciešamas darbam. Viņi izdarījuši pārkāpumu, bet paši labprātīgi izvēlas šādu iespēju atgūt tiesības un atsākt strādāt. Tādēļ, mūsuprāt, alkobloku ieviešana attaisnojas," izsakās Lietuvas SM Ceļu un gaisa transporta politikas grupas vecākais padomnieks Andrjus Karnilavičus.

Alkoblokus autovadītāji uzstāda par savu naudu. Tas maksā ap 1300 eiro. Ierīci var arī nomāt – tie ir 75 eiro mēnesī plus 150 eiro iemontēšana un tikpat liela ķīla. Lielākā daļa – apmēram 80% - dzērājšoferu alkoblokus nomā.

Ir arī šoferi, kas alkoblokus atstāj mašīnā pašdisciplīnai arī pēc soda termiņa beigām. Tad tos var pārprogrammēt, lai rāda promiles. Soda izciešanas laikā pieļaujamais alkohola daudzums netiek publiskots.

Komentāri (4)CopyTelegram Draugiem X Whatsapp
Redaktors iesaka
Nepalaid garām
Uz augšu